Hemma igen!

Hejsan Bloggen!
Ja, då kom man hem till kära Krylbo i går då (ja, man kan väl säga att det är mitt hem här, även om man vill det eller ej). Det är som jag sa till mamma, när vi nästan precis hade rullat iväg med tåget från Narvik: "Ja, vi är bara hemma 3 veckor om året". Lite så känner jag faktiskt. Som jag kanske skrivit tidigare, så trivs jag väldigt bra där uppe hos mormor och morfar i Nord-Norge.

Ska berätta lite kort om hemresan då:

Tisdag 19 aug
Klev upp strax efter 8, för att säga hejdå till moster och hennes bebis (eller ja.. 9½mnd är det lilla knyttet, men fortfarande bebis va?). Det var lite sorgligt. För min del så vet jag inte om jag ska till Norge något nästa år beroende då på hur det blir med jobb efter skolan. Får jag möjlighet så tror jag att jag börjar jobba nästan direkt efter studenten.
Iaf.. back to the trip.. Sen så åt man lite frukost och började packa.
Kl 10:30 åkte vi från mormor och morfar. I år blev det morfar som körde (för det mesta så har mormor kört oss till Narvik), men det gick ju såklart bra ändå.
Vi stannade till vid Tjeldsund (den rätt kända hängbron, som leder till fastlandet) och tog en "pølse med brød". Fick tyvärr ta en kokt eftersom det inte fanns så många grillade färdiga, men... det var gott iaf.
Väl i Narvik, så hade vi runt 90 minuter kvar innan tåget skulle avgå. Vi gick in på Narvik Storsenter (typ som Kupolen) och köpte oss lite Stratos (choklad) och Melkesjokolade, för att ha och äta på tåget.
Sen så satt vi en stund i vänthallen på Narvik C. Efter en stund gick vi tillbaka till bilen och satte och en stund. Sen när tiden började bli inne, så gick vi till spåret och stod och väntade tills tåget kom. Jag dödade lite tid genom att ta lite foton (kolla bdb snart).

När tåget väl kom så satte vi oss i hytten. Vi satt för det mesta och kollade på den fina utsikten, när vi åkte över mot Riksgränsen och Tornedalen. Efter ca 45 minuter så gick jag upp till min säng (tre våningssängar, jag låg högst upp både tur och retur). Det finns några fördelar med att ligga högst upp: 1. Man kan sitta i sängen vilket man knappt kan om man ligger i de andra två. 2. Det är inte lika varmt i och med ventilationen i taket. Men ventilationen är också en nackdel, för att den låter. Men... jag överväger ändå att ligga högst upp ^^

Så... jag låg och läste. Höll koll på vilka stationer som vi passerade (skrev en tabell över vilka stationer vi skulle passera med tid, och räkna ut hur försenade vi var och även hur långt det var till nästa station).

Onsdag 20 augusti
Inte mycket sömn fick man under natten heller. Kändes knappt som att man hade sovit alls. Men jag tror jag sov några timmar i alla fall. När man vaknade så var vi i Ånge, vilket vi var ungefär 2 timmar försenade pga ett lokfel under natten. Det var ju lagom roligt. Man försökte sova lite till, men det blev bara lite vila.
Åt frukost och gick på toaletten (nej någon tandborstning blir det aldrig på tåg. Det är väl lite för krångligt antagligen.. hehe).

Så satt man där vid fönstret och tittade ut för det mesta. Lekte lite med mobilen, åt lite godis och drack lite läsk. Sen började man känna sig lite åksjuk ungefär en halvtimme innan ankomsten till Gävle. Så jag satte mig åt andra hållet, för om man satt i mammas säng så åker tåget åt motsatt håll, och det tål inte jag under en längre tid. Även fast jag satt åt det "rätta" hållet så började jag ändå bli mer och mer sjuk. Det kändes nästan som om man skulle spy när som helst när tåget skulle stanna. Jag övervägde nästan att låta mamma och syster vänta, för att jag skulle spy (vi var ju på väg ut för att tåget kom in på stationen). Men gjorde inte det och testade om jag kanske kunde klara mig ändå.
Vi gick och satte oss i bilen (jag fick ju då sitta fram) och så körde mammas kompis oss hem.

Det känns fortfarande lite overkligt att man är hemma. Konstigt att höra kanske, men så är fallet. Ännu mer overkligt att man ska gå sista året på gymnasiet.

I dag så var det "upprop" i skolan. Vi satte oss i aulan och hörde på rektorn som pratade. Ja, det lilla han pratade. Huvudtemat är att skolan har bytt namn, till "Karlfeldtgymnasiet" (inget s före gymnasiet, vilket jag trodde) :P. Ja, man kan säga vad man vill om namnet, men så heter den skolan jag går i just nu.
Men det mest puckade, egentligen, som de ändrat på är att alla klasser har bytt namn. Förra året gick jag i "FP2" och året före det i "FP1". I år går jag i "FP06". 06 står alltså för det år man började gymnasiet. Visst, en fördel som jag kom på nu faktiskt, är ju att man heter detsamma under alla tre år. Men... ändå puckat, för det kommer nog verkligen röra till det en hel del i början.

Hur ser mitt schema ut då? Jo,

Måndagar: Mästerbo (08:50-15:20)
Tisdagar: Skola (09:50-13:55)
Onsdagar: Skola (11:55-14:45)
Torsdagar: Praktik (ca 05:30 - ca 15:00)
Fredagar: Mästerbo (08:50-15:20)

Soft? Nja.. Lite i alla fall.
Lärarna berättade strax innan sommarlovet (faktiskt under bussresan hemåt från Maskinexpo i Barkarby i slutet av maj) att vi kommer ha veckoperioder med bara praktik. T.ex 3 veckor enbart praktik, sen 3 veckor enligt schemat ovan, 3 veckor pratik osvosv.

Vad händer sen i dag då?
Mestadels vid datorn skulle jag tro. Så lite teve också. Det har spöregnat ute lite nu och då i dag (sen jag kom hem). Tur man hade som klarade sig undan (även i går eftermiddag då jag tog en liten runda med moppen. Bara någon minut efter att jag hade kommit hem så började det åska och spöregna).

I morgon så blir det Mästerbo. Då får vi veta lite mer om vad vi ska göra under året, vad vi har missat (individuellt också) osv.

Ha det gött!
//Jocke
PS! Det var skönt att syrran började 08:40 på morgonen, när en själv började 12.. :D


Kommentarer
Postat av: Ida

Orättvist :P


Kommentera inlägget här:

Namn:
Jag är senil

Din emailadress, så att jag kan spamma lite:

Din hemsida så jag kan hembesöka dig:

Skriv din jättegenomtänkta kommentar:

Trackback