Torsdag 29 januari!

Hejsan Bloggen!

Ja, nu trodde ni inte att det skulle komma ett inlägg till så fort va? :)
Eller ja.. fort och fort.. Det var ju bara ett par dagar sedan.. hehe

I dag så har jag stannat hemma. Dels för att chauffören Pelle (som jag praktiserar med) är ledig i dag i och med att de jobbar endast 4 dagar / vecka, men dock över 10 timmarsdagar. Jag tycker det verkar rätt nice faktiskt. Få liksom en extra dag i veckan ledigt (utöver lördag och söndag).
Fast det jag helst skulle vilja jobba är skift. Jag tror nog inte att jag trivs med att jobba samma tid dag ut och dag in, utan skulle behöva lite variation.
Som att jobba kväll typ mån, tis, ons. Sen dag fre. Så samma veckan därpå, sen tredje veckan ledig :).
Eller att man jobbar intensivt två veckor, sedan ledig en.
Såg ett chaufförsjobb häromdagen, chaufför för långtransporter. Lasta i Oslo och lossa i Mo i Rana, som är ungefär 13-14 timmars körning från Oslo. Så kör man något tillbaka sedan. Det vore faktiskt nice. Och åkeriet låg några mil söder om Oslo, i Østfold, vilket också betyder att det finns möjlighet att bo i Sverige och jobba i Norge (till exempel att man bor i Töcksfors, Värmland. Åkeriet fanns i Degersund, ca 40-45 minuters körtid från Töcksfors. Det är ju pendlingsbart iaf. Gränsen för hur långt man har för pendling ökar ju beroende på hur ofta du måste pendla till arbetet. Säg att du åker på måndagen, är i Mo i Rana på onsdagsmorgonen, sedan kommer hem på torsdag mitt på dagen. Då gör det ju ingenting om du har 2 timmar hem från där du ställer lastbilen när du är klar heller.

Nä, jag tror nog inte det blir så svårt att få jobb. Bara man är villig att flytta så. Att få jobb just här i Avesta kan bli lite svårt, i och med dethär med Outokumpu och om de ska komma igång med produktionen någongång. Det är ju inte direkt något jätteglad stämning på Ernst Express iaf.

Hade idrott i går. Jag och en klasskompis var där efter skoltid och gymmade. Det ska jag göra 10 onsdagar (eller 5 tisdagar och 5 onsdagar beroende om det blir möjligt), för jag har ju då 10 idrottslektioner som jag måste närvara på för att kunna få betyg. Man måste ju tydligen vara på minst 75% av lektionerna, för att betyg ska kunna sättas. -.-

I går så såg jag också på film under kvällen (i och med att man ju "tog sig" ledigt i dag). "Into the blue" hette den. Med Jessica Alba. Gick på sexan. Rätt bra film faktiskt. Och Alba är ju inte så ful heller :D

Jag diskuterade en del med min klasskompis om hur idiotiskt lärarna på fordon kan schemalägga saker. Som att jag och han egentligen skulle vara i Mästerbo nästa fredag. Det kommer det inte bli något av, för den andra gruppen (vi är fyra stycken uppdelade i två grupper på transport) ska tydligen på långkörning till Göteborg då, vilket vi får praktik i stället (jag och min klasskompis har ju varit på "långkörning".. till Katrineholm) *suck*.
Jag förstår faktiskt inte riktigt hur vi ska kunna hinna med att kunna ta allt. Okej, lastbilskortet (C) hinner man väl ta då, men.. (E) då? Hur ska man hinna med det? Vi har ju inte ens hunnit övningsköra med ett släp fler än 2 axlar än!
Nej, det ska fan bli spännande att se hur det kommer bli, om man ens kommer att hinna ta körkorten -.-. Vi har ju endast 4-5 fredagar kvar i Mästerbo (alltså ute-dagar. Måndagar är inne-dagar, vilket betyder teori, och den är ju också på sätt och vis viktigt för vi ska ju hinna med att läsa ADR). Ja.. tiden går jävligt fort nu. Snart i februari.

Jaja.. Det visar sig. Om inte vi hinner ta körkorten, så borde de väl i så fall bara kunna ge det till oss? (alltså.. att bara skrivningen ska behöva göras.. för hallå! De har ju sett att vi kan köra) -.-. Trodde faktiskt allra först att en uppkörning inte skulle behöva göras. Utan att man fick göra skrivningen då de ansåg att man kunde. Men nädå.. man ska genomlida en uppkörning med -.-. Många kuggar ju uppkörningen pga nervositet, och det tror nog jag att jag "lider" en del utav. Blir skitnervös när det gäller att jag måste utföra saker (känner press på att klara). Speciellt när andra ser på också. Jag trivs bäst med att utföra saker själv. Det märker jag också de gångerna jag har kört lastbil på skolans område själv. Man tycker det är mycket lugnare, skönare och bekvämare. Det är bara en själv och lastbilen. Det är härligt det!

Nej.. Nu ska jag sluta innan ni får fyrkantiga ögon :P

Ha det gött!
//Jocke


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Jag är senil

Din emailadress, så att jag kan spamma lite:

Din hemsida så jag kan hembesöka dig:

Skriv din jättegenomtänkta kommentar:

Trackback