Tisdag 17 februari!

Hejsan Bloggen!
Jag vet.. Bloggar fortfarande för sällan. Men man lägger för mycket tid åt annat. Man tappar ju lite sugen för det också. Man har ju också bilddagboken numera. Över 1000 bilder har jag lagt upp där :)

I dag har man varit hemma. Inställda lektioner. Har ju endast två lektioner på tisdagarna. Svenska och religion. Även i morgon är lektionerna inställda (samma lektioner, samma lärare).
Men jag går ju på extraidrott på onsdagar mellan 16-17, så.. det ska jag nog gå på i morgon i alla fall.. så man blir av med skiten. Har gått tre gånger på det nu, ska gå tio gånger (eftersom man måste minst gå 75% av alla lektioner inom ett ämne för att läraren ska kunna ge betyg. Hade gått på 65 lektioner av 100 på idrotten, därför är jag tvungen att ta igen 10 lektioner, alltså 7 lektioner kvar). Blir väl klar med idrotten till påsk, antar jag.

Det är inte så dåligt ändå att gå på extraidrott. Man sitter där på gymmet i en 40-50 minuter. Cyklar mest, men försöker på mig lite på de andra sakerna också. Som armarna.. och glöm inte rodden :P

I dag har man inte gjort mycket. Som vanligt när man är ledig. Suttit vid datorn i stort sett enda sedan jag vaknade.
Men har gjort ändå lite av vad jag hade planerat att göra i dag vid datorn: Kolla på nedladdade avsnitt. Det brukar man ibland slöa bort, att tiden går så pass fort så man inte hinner kolla på det man hade tänkt.
Men har iaf hittills hunnit kolla på senaste avsnitten av: Family Guy, Simpsons, Heroes och Greys anatomy.

I går så praktiserade jag hos ett bulktransportföretag, som har sitt säte i Insjön, men brukar mest köra från Hedemora. Vaknade 3:20, gjorde mig i ordning, åkte hemifrån 3:40, kom till Hedemora 4:05, väntade i drygt 10 minuter sen kom chauffören.
När vi hade åkt ut utanför grindarna så märkte han att hjulen på sista axeln på släpet inte rullade = bromsarna hade fryst/fryskyddet inte fungerade (alltså som gör så att inte kondens i bromsluftsystemet fryser till is och täpper igen).
Han ricklade lite fram och tillbaka, slog lite med hammaren på bromsarna bak hjulen, men inget hjälpte.
Vi drog till Bilmetro (service för Scania ligger där) och väntade på att de skulle öppna (de skulle öppna om 1½ h, så lite dystra var vi nog). Chauffören fick ändra i datorn för lastningstiden i Västerås (att vi skulle komma senare).
Vi snackade lite. Bland annat om skolan och lite om jobbet (han visade mig sakerna i datorn. Där stod det typ allt. Vilket ställe tankarna skulle lastas och lossas, hur många kilon det skulle vara i varje tank (eller kula som han sa), GPS var det också i datorn.. men jag tror nog att jag skulle förstå systemet rätt snabbt om jag skulle börja jobba där).

Men efter en drygt 30 minuter så försökte vi igen. Jag gick ut för att kolla om hjulen satt fast, men hör och häpna.. nu rullade de så fint, så vi drog iväg mot Norberg och lassade.
Väl i Norberg så ställde vi oss först på vågen, sen drog till silon (eller vad det heter.. saken som lastar lastbilen ovanfrån) :P. Gick upp för en trapp. Fick styra grejen som lastade :)
Sedan drog vi till några bönder i Virsbo och Ramnäs.
Så drog vi iväg till Västerås, där vi lastade igen. Det tog 1½ timme ungefär -.-. Lite tråkig väntan, men det gick rätt fort ändå för det var iaf lärorikt.
För varje sort så var man tvungen att ta prover (för att om bönderna klagar på kvaliteten, så kan Lantmännen ta en provpåse och testa), vilket jag fick göra. Hade lite problem med att stänga igen plastpåsarna, så lade vissa i som inte var helt stängda, vilket visade att jag inte skulle ha gjort.
När chauffören skulle "slänga" påsarna i en annan större back inne på kontoret, så flög en hel del pellets/foder ur ena påsen. "Ooops" tänkte jag. Skulle nog ha sagt åt honom om det (verkade som att han blev lite småsur på mig pga det.. :(.. Men det blev som vanligt igen när jag bad om ursäkt inne i lastbilen sen).. :)

Vi åkte upp till Torsånger, där vi bytte med en annan chaufför som kom i pick-up från Hedemora. Vi åkte med pick-up:en in till Hedemora igen. Väl framme så var klockan runt 14:45. Jag drog sen direkt till McDonalds en snabbis, pch slängde i mig en McFeast c/o plusmeny, sen drog hem ^^

Ska vara på det åkeriet under minst 6 dagar. Om jag kommer trivas bättre där än på Ernst, så tänker jag nog byta dit (känns som att det är större chans för mig att få jobb där än på Ernst). Men nackdelarna som jag hittills har märkt är:
1. Börjar väldigt tidigt på morgonen
2. Måste åka till Hedemora = inget roligt om det kommer snöa under kvällen/natten före
3. Långa lastnings och lossningstider = långa dagar (de tyckte att dagen i måndags var en kort (!) dag (10,5 h). En normal dag brukar ligga på runt 14 timmar :/

Så.. Vi får se..

Näe, nu ska jag kolla på Conan O'Brien!

Tschüs!
//Jocke

Kommentarer
Postat av: ericita

sv: ahh dt har du väldigt rätt i, brukar bli för långt för min del med. men så läser jag igenom det o kortar ner onödiga ord/meningar... man vill inte trötta ut läsarna! :) tips är att dela dina inlägg i två, ser ut som att du uppdaterat mer + att det blir inte så himla mkt att ta tag i att läsa! :)



håller fullständigt med dig att kul att läsa senare.. skrev dagböcker förr när jag va mindre o rätt skoj att kolla igenom nu. dessutom om man undrar va man gjorde ngn speciell period/dag så kan man lätt hitta det i sitt skrivande! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Jag är senil

Din emailadress, så att jag kan spamma lite:

Din hemsida så jag kan hembesöka dig:

Skriv din jättegenomtänkta kommentar:

Trackback