Snart jul

Hejsan Bloggen! Jaha.. Då var det snart jul då. Det blir ju som bekant jul varje år.
Vore ju konstigt om regeringen skulle säga: "Näe, det blir ingen jul i år. Vi orkar inte...".
Så.. med tanke på all finanskris och sånt skit, så står julen fortfarande kvar.

I dag så är man ledig :D. Läraren vi har i svenska och religion skulle göra nånting i dag, så lektionerna med henne ställdes in i dag.
I går så gick jag från 09:50- ca 11:30. Vi såg klar på en film som vi hade börjat kollat på förra veckan, som handlade om negerhandeln i USA (när de vita köpte svarta som slavar). Väldigt kunskapsgivande film. Det var inte förrän efter den filmen som man verkligen insåg hur de hade det.
Så från och med nu så ska jag krama alla negrer jag kommer påträffa under mitt liv.
En stoor kram.. så säger jag: "Jag förstår att ni har haft det svårt..".

I morgon så blir det praktik, som vanligt antar jag. Jag och en klasskompis var till skolassistenten i måndags efter skolan i Mästerbo, för att lämna in valbara kurser som vi blir tvugna att välja för att få upp till 2500 poäng eller vad det är. Vi kom sen in på praktikstimmarna. Vi nämnde att vissa dagar kan det bli upptill 12 timmar. Ja, även att det aldrig blir under 10, och det tyckte ju hon att det inte alls var rätt. Vi nämnde ju att man blir ju helt slut när man kommer hem.
Prova själv att vakna 04:30 en morgon, ta en snabb frukost och sen köra iväg. Sedan vänta några minuter på Ernst på chauffören du ska åka med. Sen åka med honom i dryga 10 timmar, sen tillbaka till åkeriet och hem. Då är klockan i regel drygt 16:00.
Och då kan ni ju tänka er hur det blir att få sova natten till praktikdagen. Ja, vaknar man 10:00 dagen innan så får man väl skylla sig själv (som jag gjorde i dag) :P. Men.. det blir svårt att sova, då man tänker 23:00 att man måste vakna 04:30 och att man åtminstone får 5,5 timmars sömn om man somnar nu direkt, och så ligger man där och jobbar med att försöka få sova. I bästa fall kan det bli över 5.
Men det är ju dock lättare att få sova nästa natt, för då är man ju så inni helvete trött, så då somnar man ju innan man landar på kudden. Har faktiskt hänt att jag har somnat utan att släcka lampan :P

Jag brukar tveka lite dagen före praktikdag om jag ska praktisera eller inte, med tanke på att det blir rätt drygt och att man känner att man inte har fått någon ledighet på ett tag. Jag delar ju ut reklam varje helg, samt säljer tidningar under mammas helger, så det blir ju mindre ledighet under helgerna för min del. Man känner ibland att det var ett väldigt tag sedan man verkligen tog sig tid och bara satte sig ner och slappna av.

I morgon så blir det bara en 10-minuters träff med mentorn, sedan aulan i dryga halvtimmen eller vad det brukar ta. I aulan ska vi vara kl 11.

Det var egentligen tänkt att jag skulle sälja tidningar extra under de röda dagarna under lovet när det är bäst att jag ska vara här hemma hos mamma (alltså juldagen, annandagen, nyårsafton, nyårsdagen och trettondag jul), men... nä.. det blev inte av. Dels för att jag glömde bort att ringa till AB och säga det i söndags, som var deadline-dagen för att rapportera att man ska sälja dessa extra dagar. Men det är ju också dels för att jag känner att jag vill ha sovmorgon åtminstone under veckorna under lovet. Och så är det ju ens sista jullov.. :(

Näe, nu ska jag slappa ytterligare framför datorn genom att kolla på senaste Erik & Mackan, Prison Break och Heroes. (de två senaste det senaste avsnittet som sändes i USA här i veckan) :)

Ha det gött!

//Jocke


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Jag är senil

Din emailadress, så att jag kan spamma lite:

Din hemsida så jag kan hembesöka dig:

Skriv din jättegenomtänkta kommentar:

Trackback