Släpvagnskoppling

OBS! Inlägget skrevs den 1 september!

Hejsan Bloggen!

Denna måndag så hade vi först teori om släpvagnskoppling på förmiddagen. Sedan vart det lunch. Pastasallad! Gick väl ner, men ingen mat att skryta över direkt.

Sedan på eftermiddagen så var vi utomhus. Läraren visade och förklarade de olika delarna på både VBG-kopplingen och på trailerdragaren (VBG är en förkortning för Vänersborg). Sedan var det bara att börja träna på koppla till och från släpet (eller rättare sagt släpen i och med att vi testade två olika).

Det gick rätt hyfsat. Det är ju klart att det inte är lätt, förstås. Det gäller att ha ett väldigt bra koll på om man är jämsides med lastbilens sista hjulpar (inte hjulpar i ett ord då) :P... och släpvagnens två första (om det är en 4-axlig släpvagn):

  ------------------------
 |                             |
 |                             |
--|_|_|----------|_|_| - 3N sLäPv4gn ^^,

Men efter några gånger man har kopplat, så flöt det ganska bra sen. Det var lite drygt när det någon gång inte riktigt gick i, även fast "grejen med hål i mitten som en grej från lastbilen jackar i när den är tillkopplar" var nästan precis i inkopplingsläge. Haha, hänger du med? :P

När det blir så, så är man tvungen att "jucka" lastbilen (köra fram och bak). Ibland så hjälps det med att koppla in släpvagnens luftslang, då släpet ändrar sig lite då.


Jag trodde att jag skulle få köra upp denna dag, men så blev det inte. I stället så var det en i min klass som fick göra det. ÄVEN fast han hade både mindre rätt på provet OCH att jag gjorde sluttestet före honom. Men... med lite rövslick och fjäsk så kommer man väl en bit på väg... -.-

Alltså... jag hatar ju inte honom på nå vis, om ni nu skulle tro det. Men det är ju så jäkla typiskt! Aja, jag grattade honom iaf när jag fick reda på det av han att han klarade det.

Det enda han sa att han fick göra var att köra runtomkring i Avesta, parkera två gånger (bara vanliga parkeringar) sen tillbaka igen. Det gör iaf mig lite mindre nervös inför MIN uppkörning som jag ska ha nu på onsdag eftermiddag (när jag slutat lektionerna på K-feldt) (hade ju annars tänkt att: "Ooo... Den 1 september 2008.. det datumet kommer jag nog komma ihåg i framtiden, men det får nog bli den 3 september i stället).

Jag märker att jag skriver mycket längre när jag skriver i anteckningar (alltså på datorn) här på mitt sovrum (no internet access). Man tar väl liksom sig lite mer tid med att skriva då. Kommer kanske mer ihåg vad som hänt på något annat sätt eller nåt.

I morgon så blir det svenska, religion och estetiskt verksamhet (nå industri-aktigt som alla i klassen ska ha). På estestiskt så ska vi göra en hammare :P. Men man fick gärna komma på något annat förlag på vad man kan göra, så fick man göra det om det var möjligt. Det är ju då fräsning av metall/stål vi ska hålla på med (alltså forma stål med maskiner och verktyg osv).

Jag kom på en grej i dag som man kanske kan få göra. Det går säkert rätt fort att göra det, men ni vet en sån skylt som vissa lastbilschaufförer har frampå vid rutan som det står deras namn/smeknamn på?! En sådan skulle jag gärna vilja ha när jag ska börja köra (eller varför inte i skolan när man övningskör)? :P. Alltså en metallplatta typ som man "fräser" in sitt namn med ja.. någonting, hehe. Vore inte det fränt? ;)

Ska ändå hursomhelst köpa en sådan skylt, när jag har börjat jobba (vilket ju redan blir till nästa sommar) :O

Nej. Nu ska jag kika på några "Huset fullt"-avsnitt innan jag lägger mig ner och sover. Klockan är just nu 22:14 då. Men jag börjar ju 9:50 i morgon, så... lite sovmorgon blir det iaf. Fast kommer ju som tidigare skrivit, gå enda till kl 16 på tisdagarna.. :S

//Jocke (Wops! Där stal jag 4 minuter av ditt värdefulla liv!) :O Za ry!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Håller tummarna på onsdag! :)

2008-09-02 @ 18:43:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Jag är senil

Din emailadress, så att jag kan spamma lite:

Din hemsida så jag kan hembesöka dig:

Skriv din jättegenomtänkta kommentar:

Trackback