Klarade det!

Hejsan Bloggen!
Ojdå. Tänk att en vecka kan gå så fort :O

Okej. Då redovisar jag, lite kort, om vad som har hänt under de senaste dagarna:

Tisdag + Onsdag 2-3 sep
Tisdagen var en normal dag. Inte direkt några speciella händelser.
Däremot på onsdagen så körde jag ju upp för bil. Jag har förklarat genomgående hur det gick på
min bilddagbok!
Kolla under 3 september
Jag har iaf fortfarande så att alla kan kolla i min bilddagbok, men har funderat lite på att eventuellt bara göra det för vänner, så man vet vilka som kollar. Men.. ja, vi får se vad som sker.

Torsdag 4 sep
Praktikdag på Ernst. Åkte med en som kallas Pelle. Han kände min pappa när de båda var ute och sprang förut, vilket är lite roligt. Det bevisar ju också lite hur litet Avesta egentligen är. Det är ju egentligen inte det stora samhället. Varje gång man kliver in i en mataffär, t.ex Coop, så ser man alltid någon som man har sett förut (och de flesta gånger såna som man har pratat med och känner väl).
Iaf så var man till Torshälla, Smedjebacken, Borlänge och Avesta Outokumpu denna dag = en rätt ok dag. Började runt 05:20, och kom tillbaka runt 15:30.

Fredag 5 sep
Praktikdag denna dag med.
Sov knappt nånting natten till denna fredag. Vet inte vad det var för fel. Vissa kvällar har jag bara svårt för att sova. Antagligen så är det för att man ligger och tänker på någonting, som min uppkörning jag hade på onsdagen (på säkerhetskontrollen), eller på när jag ska börja jobba på Ernst osv. Ni vet när man tänker utan att slappna av riktigt, när man tänker "hårt".
Även denna dag blev det med Pelle. Eftersom jag fick reda på att han skulle till Hagfors, så frågade jag om jag fick följa med, vilket jag givetvis fick (en "Hagfors-dag" = kort dag = mellan 11-12h). Började ca 05:30 och slutade ca 14:40.
Direkt när jag kom hem så var det till att börja sortera reklam. Jag, som har svårt att säga nej till saker som gäller att ställa upp för någon, hade ju tagit åt mig ett extra distrikt denna gång, vilket syster och mamma också fick hjälpa till (mamma gjorde det som vi inte hann eftersom vi ju hade ett tåg att åka med.. mot pappa dvs).

Lördag 6 sep
Hos pappa då. Vi spelade pingis nere i Banverkets "idrottssal" (det stora höghuset ni vet i Borlänge). Vi spelade det som vi alltid spelar när vi är tre: Kung.
När vi ändå var vid Banverket, så åkte vi upp till fjärde våningen till pappas kontor. Han hade nånting att visa oss. Han hade lagt märke till ett "program" på Banverkets intranät där man kunde kolla på nästan alla järnvägar i hela Sverige (en kamera som har filmat bakom ett tåg), så kan man välja om man vill åka åt det håll som kameran filmades åt (bakåt) eller åt motsatt håll. Det programmet är ju till för om det är någon som ringer och "klagar" att den eller den signalen står lite fel, så kan pappa kolla i det programmet och säga: "Finns det något rött hus precis bredvid? Har ägaren fortfarande kvar sin Volvo?". Det låter ju lite skill att säga så XD

Söndag 7 sep
Vaknade rätt tidigt denna söndagsmorgon: kl 09:00. Nja, tidigt och tidigt kanske det inte är. Men jag brukar nästan alltid sova till runt 10 hos pappa. Kan kanske vara för att jag sov ut ganska bra natten mot lördag i och med de många timmars förlorade sömn jag fick natten till fredag.
Timmen innan vi åkte på eftermiddagen så tränade jag på att göra en säkerhetskontroll på pappas bil (framförallt kolla motorn). Det vi också gjorde (jag och pappa) var att byta höger bakdäck. Det var pyspunka på det däcket. Det märkte vi framförallt när vi hade varit till Tallens köpcentrum (ligger strax innan man kommer till Falun). Jag märkte också under fredagen att däcket hade lite luft. När vi upptäckte att däcket knappt hade någon luft, så körde jag till närmaste bensinmack för att fylla i lite.
När vi kom tillbaka till Ornäs igen, så hade det försvunnit lite till (dock mer än vad det var innan vi fyllde).
Sen så tog vi 17:52-tåget hem (eller 18:18-tåget, beroende på hur man ser det) :P.

När man kom hem, så var det bara att bära ner reklamvagnen och påbörja utdelningen. Gjorde mitt ordinarie distrikt. Efter det så kände jag att jag inte orkade nåt mer (det började mörkna osv), och tänkte att jag gör extradistriktet på måndagen i stället.

Måndag 8 sep
Det första man gjorde när man kom till Mästerbo var att göra säkerhetskontrollen en andra gång. Det gick inge vidare. Även fast man hade läst på lite och tränat på pappas bil, så hittade jag ändå inte styrservo. Sa till och med bromsvätska, där det egentligen är kylarvätska :P. Men Leif (läraren) frågade då nästa gång jag skulle vara i Mästerbo (vilket var en vecka efter). Han sa att jag skulle få göra om den då. Innan vi skulle gå ut från garaget, så sa han att vi kanske skulle hinna med senare på eftermiddagen.
Och ja, vet ni, jag var väldigt nere och var nära till att brista i gråt. Hur fan kan man vara så jäkla dum i huvudet och inte klara en säkerhetskontroll? I tillägg går man fordon också... Jag kände att jag var tvungen att gå ifrån lite (till ett rökställe vid grinden) och tänka och låta lite känslor flöda.
Efter någon minut så samlade jag mig och gick in till matsalen/fikarummet till de andra där alla var samlade.
Jag var som en zombie. Tänkte knappt någonting och bara tittade utan att lyssna. Nästan lite i en chocktillstånd, mne ändå inte på nåt vis.

Så blev det lektion. Hade Roger (en av favoritlärarna.. :D) hela dagen. Vi hade fortsättning på släpvagnskopplingar. När du hör en kurs som heter "släpvagnskoppling". Låter det svårt eller lätt? Jag trodde det skulle bli väldigt svårt och att man skulle vara tvungen att verkligen lyssna hela tiden under lektionerna, men det är inte så svårt som det låter (om det låter svårt dvs). Det man i och för sig måste läsa på är hur många mm respektive sak får slita osv, men också alla delarnas namn (som gavelplåt, dragstång osv).

Sen vid slutet på dagen så kom Leif in. Han och Roger pratade om några småincidenter som hade hänt under dagen mot en person (inga namn), så att den personen hade blivit ledsen/arg och nästan övervägt att hoppa av programmet (ja, det var ju då inte bara det som hände i dag som man känner ett sådant beslut, utan den har ju varit ledsen lite nu och då över små incidenter som skett). Iaf så sade Leif också att jag skulle få göra säkerhetskontroll med Roger efter de andra hade slutat. Då kände man en lättnad. Jag känner att jag är lite mer nervös med Leif, än med de andra lärarna. Jag tror det kan bero på att Leif är lite väl petig på saker och ting (nämner det minsta fel osv), och de andra är mer lugna på nåt vis, lite mer skämtsamma. Visst kan man skämta med Leif också (han skämtar ju också givetvis.. hey.. det är ju fordon!), men inte på samma "nivå".

Iaf så klarade jag att nämna precis alla vätskor i motorrummet till Rogers bil. Jag hade nog säkert klarat det med Leif med, men chansen var nog större att klara det med Roger.
Efter det så letade vi upp Leif, och Roger sa att jag klarade det galant. Sen fick jag muntligt berätta hur man går tillväga sen.
Som:
Slå på vänster blinkers, kolla vänstra däcken, slå på höger blinkers och helljus, kolla högra däcken. Bromsa (be nån titta eller använda varningstriangel på bromsen och titta själv), kolla torkarna fram och bak (med spolarvätska). Sen när man startar bilen så trycker man hårt på bromsen samt vrider på ratten innan man startar. Bromsen ska inte sjunka mer och mer och ratten ska kännas mkt lättare. Sen kollar man parkeringsbromsen genom att ha den i och åka litegrann, sen släppa den. Sen till sist: styrservon; vrida rattet max åt båda håll.

Det muntliga med Leif gick väl också bra, men just rattmomentet tog ett tag innan det kom. Leif "hm":ade när jag berättade alla saker före i ett svep. Sen så frågade han om det fanns nåt mer. "Hmm... Nåt mer?" tänkte man och började söka igenom systemet. Efter kanske 1 minut så kom man på det sista också.. :P

Så... Antingen på torsdag eller fredag så kommer körkortslappen som jag ska köra på tills jag får det riktiga plastkortet, vilket blir kanske veckorna innan studenten då man förmodligen har gjort klasserna C och CE också ^^

Idag tisdag 9 sep
Haft fotografering på morgonen. Får se hur det blir då. Mamma hade kryssat i för porträtt-foto, men jag kände ingenting för nåt sånt i dag. Hade ju också fått en ful finne mitt på pannan :P. Så... det fick bli bara klasskatalogen (tillägga också att det blir den första klasskatalogen, då jag inte fått nån sån under gymnasiet. Vet inte riktigt varför. Det första året glömdes det nog bort, så förra året var jag rätt säker på att jag hade kryssat i klasskatalogen och lämnat in lappen (skickat), men det kom inget. Men det är ju egentligen nu sista året som är viktigast) ^^.

Efter fotograferingen så hade vi svenska och religion. Under svenskan så visade läraren (Ylva, typ 60 jordsnurr, vilket ju är halva istiden ju :P) upp lite böcker vi kan välja mellan. Man ska ju ha läst minst 1000 sidor innan man får betyg i Svenska B. Jag har hittills kanske bara läst 50-60 sidor eller nåt sånt i boken "Svålhålet" med samma författare som gjort "Populärmusik från Vittula". Men... det ska väl hinnas med. Tyckte att boken "Huckleberry Finn" lät intressant, så den ska jag ta och läsa sen när jag är klar med Svålhålet.
Visst ni att Huckleberry är förbjudet på vissa skolor i USA?! Det har varit speciella bokbål för den boken (alltså då de bränner böcker). Kanske det är för att i handlingen så finns en neger, vad vet jag.. :P

Egentligen så går vi till kl 16:00 på tisdagarna, men just i dag så var det inställt. Både bra och dåligt. Bra eftersom vi fick sluta tidigare, men dåligt då det tar lite längre tid att bli färdig med kursen.

Haha. Detta inlägg måste nog ändå vara det längsta hittills i bowlingjockes blogg's historia, va?
Hoppas ni inte led nåt utav det. Om man blir lite less på att läsa så mycket om mitt händelserika liv, så kan man ju ta en liten paus och sen fortsätta läsa ^^

Ha det gött!
//Jocke

Kommentarer
Postat av: Ida



Nejdå klart man inte blir less :)

Vad fick du göra på Outokumpu?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Jag är senil

Din emailadress, så att jag kan spamma lite:

Din hemsida så jag kan hembesöka dig:

Skriv din jättegenomtänkta kommentar:

Trackback