Olyckliga oktober!

Hejsan Bloggen!
Nej, oktober har då inte hittills varit nåt lyckobringande direkt.
Nu efter bildäcksstölden, så var man med om nåt väldigt olyckligt i måndags: bilen startade inte.
Det var så kallt natten till måndagen så man fick skrapa. Då trodde jag nog det var därför: att batteriet kanske hade lite dåligt med volt redan innan det blev kallt, och så blev det nästintill nollgradigt och så blev det för lite volt för att bilen skulle starta.

Jag hade ju planerat att jag skulle skjutsa syrran och allt. Fick sorgset säga att hon fick nog gå i dag, vilket hon också kom några minuter försenat.
Jag själv pallade inte skolan under den dagen, utan jag försökte ta loss batteriet, vilket inte gick sådär jättebra. Fick loss polerna, men inte förstängningen som gör att batteriet står stadigt. Det var 13mm-muttrar, vilket jag inte hade verktyg till (som vanligt). Man behövde alltså nåt man gör ovanfrån samt någon vev så man kan veva lös de två muttrarna. Själva muttrarna tog jag loss i går, tog upp batteriet och laddade det över natten tills i dag i mitt sovrum. Man tyckte det var lite konstigt att det aldrig stod på laddaren att det hade laddat klart nångång. Speciellt i morse då det hade stått i 12 timmar. Jag lät det stå över skoldagen också för att vara säker på att batteriet verkligen blev fulladdat. Tog sen loss det efter ca 20 timmars laddning. Det stod fortfarande att det inte hade laddat färdigt.

Men jag tog ut batteriet i alla fall för att se om man kanske i alla fall kunde få igång bilen. Jag gick ner till bilen och kopplade i batteriet. Försökte starta, men..... näe.. Ingenting hände. Jag märkte att det var dåligt med spänning i och med att jag hade "blåsarna" på max, så tröck jag ner en stolvärmare. Man hörde på fläktljuset att det blev sämre XD.

Så.. nej.. detta batteri hade då inte laddats ett skit. Så... det blir att köpa ett nytt batteri snart. Mamma har ringt till Avesta Bildelar, och där finns det ett för 939:- .... *suck*. Menmen.. man vet ju då iaf att batteriet är nytt. Det fanns ett hos Ford (Holmlunds), som DE säger att de är bäst för Ford :S.. men den kostar 1300:-, och då får jag batteriet i morgon också. Då tar man ju mycket hellre batteriet på Bildelar för 939, och får det i kväll.. :)..

Har ju inte direkt någon lust att frysa på moppen i morgon bitti kl 05:00 (har ju APU i morgon).

Så... startar inte bilen med det nya batteriet, ja då vettefan. Man blir ju också less på allting när det fan bara krånglar hela tiden. Det är också en hel del pengar som går åt.
1800:- är ju självrisken på för försäkringen (ja självklart måste man ju tjäna på att ta på försäkringen. Hade det bara varit rutan så hade det ju inte varit lönsamt). Sen så blir det ju nytt batteri då. Ja, då är vi uppe i 2700:-.
Ja.. jag har då tur som kommer få lite bidrag av farmor och farfar här om några dagar. De ringde i går och erbjöd sig bidra lite. De har ju också tidigare sagt att de ska bidra med besiktningen också... :)
Ja, man är ju inte helt utfattig heller. Man har väl ett par tusen. Men ändå... Mycket onödiga summor.

Alltså får jag reda på vem/vilka det var som snodde mina däck, ja då du... Då lever då inte de säkert. Jag är då inte ensam om att vilja de illa heller. Jävla idioter!

Aja... Era liv knatar väl på som vanligt antar jag.

//Jocke

Kommentarer
Postat av: mickii

bli medlem här så gör du mig glad :

http://www.gratisklader.se/Register.asp?r=33292

http://www.gratismakeup.se/Register.asp?r=133147

2008-10-10 @ 14:52:37
URL: http://mickii.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Jag är senil

Din emailadress, så att jag kan spamma lite:

Din hemsida så jag kan hembesöka dig:

Skriv din jättegenomtänkta kommentar:

Trackback