080808

Hejsan Bloggen! Ja, nu var det några dagar sedan igen. Men jag tänker då inte be om ursäkt då det är bara töntigt... har jag kommit på. Det gjorde jag när jag läste någon annans blogg som precis hade den åsikten. Egentligen så är det ju bara fjantigt att hålla på att be om förlåtelse, bara för att man har varit borta ett par dagar från bloggskrivandet.
Det är i och för sig negativt att inte skriva på ett par dagar då man tappar läsare. Men mina två läsare är nog fasta (kanske den tredje kan vara JUST DU?).

Sitter som kanske bekant i Norge just nu. Har varit här i... *räknar* .. 9 dagar. Vi kom ju hit den 30 juli.
Vad har man gjort under dessa 9 dagar då? Ja... inte så värst jättemycket, men en del har man hunnit med.

Jag har tagit som ett projekt detta år att få se alla (eller tja.. iaf de flesta) Hurtigrutebåtarna som går mellan Bergen-Kirkenes t/r. Det är 11 st om jag inte minns fel. Kan nog rabbla upp alla utan att behöva nå källa:

1. Finnmarken
2. Midnatsol
3. Trollfjord
4. Richard With
5. Lofoten
6. Nordlys
7. Polarlys
8. Vesterålen
9. Nordnorge
10. hm.. Nu börjar det klura till lite *funderar funderar*.. Nej kommer inte på fler *kollar upp vilka två jag missat*
Nordkapp och Kong Harald hade jag glömt. Men... vilken insats vaaa? Inte tror jag ni hade kunnat rabbla upp 9 st Hurtigutebåtar?! :) ;)

Vad mer har man gjort? Jo, i och med detta projektet så får jag ju också motion, då jag antingen cyklar eller går för att kunna ta kort på båtarna (måste ju ha bevis, samt visa upp de fina båtarna för bdb-tittarna).
Hittils sen jag kom hit så har jag missat EN båt. Det var i går då jag kom hem från mormor och morfars stuga nästan precis när den båten skulle gå, så.. äh.. då sket jag i det.

Mm. Jag sov över med morfar i deras lilla stuga som ligger vid en fjordarm kan man säga. Från onsdag till torsdag. Under onsdagskvällen så var vi ute i den bifjord (eller vad man ska kalla det. För att komma till stugan måste man åka båt. Det går ingen bilväg dit. Jo, typ en kilometer bort kan man ta bilen, och efter det finns det nån lite krånglig stig så.. vi föredrar båten. Iaf för att komma dit med båten så passerar man en större fjord (Hadselfjorden) från den åker man in i en mindre fjord (Lonkanfjorden) i den finns stugan).

Som jag skrev i min BDB till bilden över fyren som man passerar, så älskar jag att vara vid stugan. Fast under senare tid så har det älskadet blivit lite mindre. Ibland så får man tråkigt, då man inte har något att göra. Det har varit så under de ca 2 senaste somrarna. Men det går lite upp och ner. Denna övernattningen var kul. Ja, själva omgivningen och så gillar man väl lika mycket fortfarande. Men det är liksom själva vistelsen där som kan variera lite, då man vissa gånger kanske inte har så mycket annat att göra där än att sova över.
Denna gången så var det bara jag och morfar som sagt. Det första vi gjorde när vi kom dit var att plocka blåbär och hjortron (blåbær och molte som det heter här). Vet inte hur länge vi plockade, men det var nog minst 1½-2 timmar. Sen så åkte vi ut med båten och fiskade ett par timmar, så åt vi fisken. Kokt färsk fisk med smör och flatbröd.. mmm... :D

Så gick vi och lade oss. För mig tar det, kanske som sagt, lite längre tid att somna på "nya" platser, vilket det även blev denna gång. Det tog lite tid innan man somnade, men somnade gjorde man till slut iaf. Sen vaknade jag vid 6 av att det var så kallt, så jag kröp lite längre in i täcket. Så somnade jag igen. Sen vaknade jag ännu en gång av någon anledning. Då hörde jag radion och kände rökdoft (ni vet när man har tänt på i ugnen), så stod jag upp och satte mig i det ganska lilla köket som är i den mindre stugan.
I alla andra tidigare år så har jag alltid vaknat och känt kaffedoft i deras stuga, då morfar kokade kaffe (japp mormor och morfar KOKAR kaffe). Men inte i år. Men i stället så drack jag kaffe.. hehe.. Smakar lite beskt kanske, i och med att det är kokkaffe, men.. äh.. det går att dricka. Jag är inte så petig när det gäller saker och ting. Bara det går att få ner så.. haha..

Ja, det blev en liten längd på detta inlägget. Men det tänker jag inte heller be om ursäkt för. Utan jag säger bara: Ha det bra så får vi se när jag skriver nästa gång (det ska nog inte ta allt för många dagar. Det blir nog iaf innan min 18-årsdag på måndag) :)
Apropå det... Har fått bestämt två tårtor vi ska ha på söndag, då vi firar mig :):) Äntligen, säger jag bara. Det var massor av år sedan jag firade min födelsedag här uppe sist. Men nu så.. äntligen! Och på min stora födelsedag också.. 18.. det är tungt.. :D

Ha det gött!
//Jocke *Ni behöver inte skriva grattis till mig i detta inlägg då jag med stor sannolikhet kommer att skriva ett helt inlägg där alla kan gratta mig* :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Jag är senil

Din emailadress, så att jag kan spamma lite:

Din hemsida så jag kan hembesöka dig:

Skriv din jättegenomtänkta kommentar:

Trackback